Artikelen

Do you get the picture?

Geplaatst op 07 december 2015 door Nancy Tromp in : Leiderschap, Communicatie,

Grote innovaties starten vaak met een simpele vraag. “Why can’t you give me the picture you just took?” Dit vroeg de dochter van Edwin Land, uitvinder van de Polaroid camera, aan haar vader.

Grote leiders als Richard Branson en Ricardo Semler zien het stellen van vragen als de belangrijkste vaardigheid voor managers. Als je als manager geen vragen stelt, is jouw denkkracht ook meteen de beperking van je bedrijf of afdeling. In theorie klinkt dit goed en zal iedereen het hier mee eens zijn. De praktijk is soms anders.

De meeste managers verwachten namelijk een positief antwoord op hun vragen, of een richting en een oplossing. Maar soms beperkt het antwoord zich tot een opgetrokken wenkbrauw, snel knipperende ogen, een cynische blik of kijkt iemand weg.

Juist deze non-verbale tekens geven je alle informatie die je nodig hebt om verder te komen. Ze geven inzicht in emoties die mensen niet bespreken, maar wel belangrijk zijn om nieuwe plannen te laten slagen. Juist op het moment dat je een blik krijgt, een signaal ziet of dat het oogcontact wordt verbroken: vraag dan door. Wat zijn je zorgen? Waar denk je aan?

Zo creëer je een dieper contact en vergroot je je invloed. Houd Edwin Land in je achterhoofd. Hij weet als geen ander dat zijn Polaroid camera is ontstaan doordat de juiste vragen werden gesteld. Vraag maar raak dus, niks mis mee.