Salescoaching

De afgelopen jaren heb je de nodige ‘vlieguren’ gemaakt in het voeren van commerciële gesprekken met klanten. Je vindt het belangrijk dat klanten jou zien als een professionele gesprekspartner en bent tevreden over de successen die je behaalt. 

Doorgaans ervaar je weinig problemen, maar bij bepaalde gesprekken of klanten heb je het gevoel dat je er meer rendement uit kunt halen. Je bent toe aan een volgende stap en wilt je gesprekken naar een hoger niveau brengen.

Resultaten

  • je komt sneller ‘tot de kern’ in je gesprekken en neemt (nog) meer de regie
  • je voelt je zelfverzekerder en ervaart tegelijkertijd meer rust en verbinding
  • je bent je in je gesprekken meer bewust van de emoties en onderliggende processen die spelen bij jezelf en de klant
  • ook in lastige gesprekken blijf je meer jezelf, waardoor je meer vertrouwen uitstraalt

Kortom: doordat je zelfbewuster bent, gaat het verkopen gemakkelijker en verkoop je meer.

Programma

Een groot deel van wat zich afspeelt in je gesprekken met klanten is non-verbaal en onbewust. We noemen dit ook wel de 'onderstroom' in gesprekken. Onderstroom heeft betrekking op gedachten en emoties die niet worden uitgesproken, verborgen agenda’s. 

In deze individuele en persoonlijke coaching leer je deze onderstroom te ‘zien’ en vergroot je je impact. Haal 2 x meer uit je gesprekken en laat je hierin begeleiden door drie topcoaches: Nancy Tromp, Walter Fauser en Roos Awater. Alledrie hebben zij hun roots in de commercie en coachen ieder vanuit hun eigen specialisme. In een periode van vier tot zes maanden doorloop je het volgende individuele programma:

1. Non-verbale Video Analyse

In de gesprekken die we voeren, weten wij niet hoe ons gezicht ‘staat’ en wat wij non-verbaal uitstralen. Tijdens de video analyse van 2 uur met Nancy Tromp van Purple-id krijg je letterlijk zicht op je eigen non-verbale uitstraling: je zichtbare kwaliteiten, je ‘non-verbale lekjes’ en je ontwikkelpunten. 

Tijdens deze sessie wordt een kort interview opgenomen en de beelden nabesproken en van betekenis voorzien. Onderwerpen die besproken worden, zijn de balans tussen de linker- en de rechterkant van het gezicht, verborgen emoties en micromovements. De video analyse geeft informatie over uitstraling en gedrag waar je je niet altijd bewust van bent. 

De kracht van de video analyse is dat vooral wordt geanalyseerd waar bepaald gedrag vandaan komt om zo ook op langere termijn veranderingen te kunnen realiseren.

2. Inzicht in jouw onbewuste gevoelens

Een individuele coaching aan de hand van de Zelfkennismethode (ZKM) met Roos Awater van Human Empowerment. Tijdens deze sessie van twee uur staan jouw dagelijkse praktijkervaringen centraal en zoom je in op concrete gesprekken met klanten. 

Je wordt je bewust van de gevoelens die onbewust spelen, zoals zelfverzekerdheid, verbondenheid, krachtigheid, irritatie of vertrouwen. Op basis hiervan krijg je inzicht in het gedrag dat jij laat zien in de communicatie met je klanten.

3. Online training HEM (Houding, Emoties, Micromovements) en het bijbehorende e-book

In deze online training leer je lichaamstaal begrijpen, vergroot je het begrip voor anderen en verbeter je het contact. De online training HEM is de meest complete online training op het gebied van non-verbale communicatie. De training biedt een methode om systematisch non-verbale signalen waar te nemen, te begrijpen en daar effectief op in te spelen.

De theorie binnen HEM wordt afgewisseld met pakkende foto’s en filmpjes. Deze training leert je non-verbale signalen van klanten te zien, interpreteren en er effectief op in te spelen. 

Essentieel, omdat een klant niet altijd het achterste van zijn tong laat zien, maar wel veel gedachten en emoties heeft. Juist het bespreekbaar maken van deze gedachten en emoties kan het verschil maken bij het binnenhalen van een opdracht.

4. Gesprekscoaching

Op basis van de inzichten die je hebt opgedaan tijdens de video-analyse, ZKM coaching en online training HEM, ga je doelen stellen. In een periode van twee maanden krijg je drie coachingsgesprekken van ieder twee uur.

Onder begeleiding van één van de coaches ga je aan de slag met jouw nieuwe inzichten en krijg je praktische tips aangereikt. In deze fase ga je gericht oefenen in de praktijk, reflecteren op je gesprekken en opdrachten uitvoeren. Dit alles gericht op het verhogen van je verkoop.

5. Imagecoaching

In het contact met klanten is een goede persoonlijke presentatie belangrijk. Met je houding, gedrag en uiterlijk kun je je impact vergroten. In twee sessies van 2 uur geeft ‘Indrukmaker’ Walter Fauser van Onder de Indruk je persoonlijk advies over jouw presentatie. 

Op basis van wat jij graag wilt uitstralen en welke boodschap je vertelt, ontvang je positieve feedback op hoe je overkomt. Samen onderzoek je welke middelen je zou kunnen toepassen om je presentatie en profilering aan te scherpen. 

Je krijgt advies over zakelijke omgangsvormen, kledingetiquette, dresscodes, do’s en dont’s in het zakelijke contact en praktische tips. En dat alles afgestemd op jouw specifieke klantengroep. Het resultaat is een persoonlijke presentatie die jou ondersteunt bij het bereiken van je doelen.

Voor jou?

Je bent een accountmanager, (international) key accountmanager, adviseur, consultant, sales engineer, sales manager of commercieel directeur en je hebt al enige jaren ervaring in een commerciële rol. 

In je huidige functie heb je geregeld direct klantcontact en beheers je de basisvaardigheden voor een goed verkoopgesprek. Het programma kan ook in-company worden aangeboden, waarbij teamtraining en individuele coachingsgesprekken elkaar afwisselen.