Artikelen

Die eerste indruk

Geplaatst op 04 januari 2016 door Nancy Tromp.

Jaren geleden was ik werkzaam als headhunter en hij kwam binnen. Ik zie hem nog voor me: niet zo groot, een keurig pak dat eigenlijk al uit de mode was. Een nerd, een professor. Mijn eerste gedachte was: hij is niet geschikt voor de functie. Vervolgens begon ons gesprek. Ik zag zijn charisma. Hij was hartelijk, kundig en had veel zelfvertrouwen. Deze man was écht goed en ik moest mijn mening van de eerste indruk bijstellen.

Vaak vertrouwen we op onze intuïtie en denken we dat we iemand snappen. We ‘trappen in’ extravert gedrag en verwarren dit met motivatie. We vinden een knap persoon vaak beter en sollicitanten die makkelijk over hun emoties praten, hebben een voorsprong.

5 beoordelingsfouten die we kunnen maken:

  1. We zoeken bevestiging voor wat we al weten. Wij hebben de neiging antwoorden zo te interpreteren dat die met onze eigen mening overeenkomen Nieuwe informatie die in tegenspraak is met onze bestaande mening filteren we weg.
  2. We zijn te gevoelig voor emoties. Als mensen emotie toevoegen aan hun verhaal, blijft het beter hangen en maakt het meer indruk. We maken dan de denkfout dat ze geschikter zijn.
  3. ‘Ik mag je’-gedachte. Hoe sympathieker we iemand vinden op het eerste gezicht, hoe meer we geneigd zijn deze persoon aan te nemen. Maar is deze persoon de meest geschikte kandidaat?
  4. ‘Ik vind je aantrekkelijk’-gedachte. We geloven mensen die er energiek en aantrekkelijker uitzien makkelijker. Mensen die uiterlijke kenmerken vertonen die bij ons negatieve associaties oproepen en die geloven we juist weer minder makkelijk.
  5. We interpreteren non-verbale signalen verkeerd. Er ontstaan veel misinterpretaties als het gaat over non-verbale communicatie. Zo koppelen we enthousiast gedrag aan de competentie intrinsieke motivatie. Enthousiast gedrag kan duiden op motivatie, maar ook op onzekerheid. Een goede interpretatie van non-verbale signalen is daarom cruciaal.